Centrum voor de hele buurt

De wijk Elzenhagen-Zuid krijgt straks een sociaal-cultureel centrum met moskee. Stichting Boven IJ is hard opzoek naar vrijwilligers om het centrum mogelijk te maken. Voorzitter Ali Merci­mek: “Dit buurtcentrum wordt niet van ons, maar van de hele buurt.”

“We zijn blij met dit gebouw”, vertelt Ali Mercimek enthousiast. “In Amsterdam moesten we als Turkse gemeenschap altijd uitwijken naar oude scholen of kerken. Nu kunnen we eindelijk iets bouwen in onze eigen stijl, helemaal zoals we zelf willen. Een gebouw meteen religieuze én een sociaal-culturele functie.” Stichting Boven IJ is in 2014 opgericht door 2 andere stichtingen. Zij beheren beide een moskee met buurthuisfunctie aan de Spelderholt en de Ribesstraat. De huidige locaties zijn verouderd, daarom hebben beide stichtingen besloten deze te verkopen. Met onder andere deze opbrengsten bouwen ze straks de Boven IJ Moskee. Als alles meezit, staat het gebouw er in 2021.

Buurtfunctie

“De stichting wil met het sociaal-cultureel centrum graag een buurtfunctie vervullen”, legt Ali Mercimek uit. “Het is bedoeld voor de Noorderlingen. Dat ben ik ook, ik heb hier in 1975 al voet aan de grond gezet. Ook mensen die geen islamitische achtergrond hebben, zijn er welkom voor een kopje koffie of thee. Als mensen moeten we elkaar steunen. Dat betekent dat wij ook een bijdrage willen leveren aan het bestrijden van eenzaamheid en het versterken van de onderlinge contacten.”

De afgelopen maanden is de stichting druk bezig geweest om vrijwilligers te vinden om het centrum mogelijk te maken. “We hebben allerlei deskundigen nodig. Gelukkig hebben zich al veel mensen aangemeld, ook van buiten ons eigen netwerk. Hoe meer mensen meehelpen, hoe meer dit een centrum van iedereen wordt.”

Parkeren

Sommige buurtbewoners maken zich zorgen over de parkeeroverlast die de moskee mogelijk met zich mee zal brengen. “Een probleem van de grote stad”, verzucht Mercimek. “We zijn steeds aan het nadenken over oplossingen. De ergste drukte concentreert zich op 2 momenten: het Suikerfeest en het Offerfeest. We hebben een aantal plekken op ons eigen kavel. Misschien kunnen we soms gebruik maken van plaatsen op het parkeerterrein bij de atletiekbaan. Eén voordeel: het vrijdagmiddaggebed valt voor Turkse moslims vrij vroeg, tot maximaal 2 uur. Ik denk dat het dan dus wel mee zal vallen. En we vragen om begrip van de bewoners.”

‘Frisse blik’

Buurtbewoner Göker Senler (28) heeft zich begin dit jaar aangemeld als vrijwilliger voor de communicatiecommissie. “Goed als in dit soort commissies ook jonge mensen zitten, met een frisse blik. Niet alleen voor het maken van teksten voor flyers en nieuwsberichten. Maar vooral ook om goed te communiceren met de buurt over alles wat er gebeurt. Het vrijwilligerswerk kost meer tijd dan ik dacht, maar het geeft veel voldoening om me in te zetten voor de samenleving.”

Meer informatie: www.amsterdam.nl

Meepraten?