Veelgestelde vragen

Stichting Emir Sultan aan de Spelderholt 167 en de STISCCAN aan de Ribesstraat 75 in Amsterdam Noord maken op dit moment gebruik van oude school en kantoorgebouwen die omgebouwd zijn tot een cultureel centrum en moskee. De gebouwen voldoen niet meer aan de behoefte van de moskeegangers. Beide stichtingen hebben daarom het initiatief genomen tot de bouw van een nieuw sociaal cultureel centrum met gebedsruimte: SCC BovenIJ. De twee oude gebouwen zullen worden verkocht.

Het Sociaal Cultureel Centrum wordt door fondsenwervingen, inzamelingsacties en de donateurs van de voorgenoemde stichtingen betaald. Ook zal de opbrengst, verkregen door de verkoop van de twee oude gebouwen, worden gebruikt voor de bouw van het Sociaal Cultureel Centrum.

De sociale ruimtes kan door iedereen gebruikt worden. De gebedsruimte van het Sociaal Cultureel Centrum is met name bestemd voor moslims.

Het Sociaal Cultureel Centrum is voor iedereen toegankelijk. Indien gewenst kunnen rondleidingen georganiseerd worden. Tweemaal per jaar zal het Sociaal Cultureel Centrum een open dag houden en daarnaast zullen er verschillende activiteiten worden georganiseerd welke bedoeld zijn voor de hele buurt.

Momenteel is de oproep tot het gebed uitsluitend te horen in de moskee.

Doordeweeks bezoeken gemiddeld 50 mensen per dag het Sociaal Cultureel Centrum en in het weekend gemiddeld 100 mensen per dag. Eenmaal per week, tijdens het vrijdagsgebed, worden er ongeveer 400-500 mensen verwacht. Dit duurt ongeveer een half uur en vindt plaats op elke vrijdag rond het middaguur.

Naast de gebedsfunctie zullen er sociaal-culturele, educatieve, recreatieve, interculturele en interreligieuze activiteiten plaatsvinden. Daarnaast biedt de stichting ruimte voor individuele hulpverlening en diverse cursussen zoals ICT en taalcursussen alsook charitatieve en humanitaire activiteiten. Voor meer informatie kunt u kijken onder de tabblad activiteiten in het menu.

Op vrijdagmiddag, rond het middaguur en twee maal per jaar op de Islamitische feestdagen (het suiker- en het offerfeest) zullen de drukste momenten zijn. Wij verwachten dan ongeveer 400-500 mensen.

De moskee krijgt ±50 parkeerplaatsen op eigen terrein. Doordeweeks zullen de auto’s tot het minimum beperkt zijn. Gemiddeld worden 10 auto’s verwacht en dan zullen de bezoekers op het eigen terrein parkeren.

In het weekend verwachten we een iets groetere aantal auto’s, echter vanwege de Noord-Zuidlijn, welke op steenworp afstand ligt zullen de meeste bezoekers met het openbaar vervoer komen. Ook dan verwachten wij dat de aanwezige parkeerplaatsen voldoende zijn.

Op vrijdagen tijdens het middaggebed en feestdagen zullen de moskeebezoekers voor ongeveer een half uur eventueel afwijken naar de omliggende parkeerlocaties.

Deze stichting heeft géén politieke banden, niet in Nederland en ook niet in het buitenland. Dit is een stichting door Nederlandse burgers, voor Nederlandse burgers.